رمزارز چیا عمر SSDها را به 40 روز کاهش می‌دهد لطفا کامنت دهید

استخراج ارزهای دیجیتال همواره یکی از موضوعات مورد انتقاد طرفداران محیط زیست و نیز دولت‌ها بوده است. حال این‌روزها رمزارز چیا (Chia) با روش جدید استخراج خود توانسته است در مدتی کوتاه، طرفداران بسیاری پیدا کند.

طبق ادعای خالق چیا (Chia)، این رمزارز یک ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست بوده و از آنجا که انرژی زیادی صرف نمی‌کند، برخلاف بیت کوین آسیب چندانی به محیط زیست نمی‌زند. با این حال به نظر می‌رسد ضرر رمزارز چیا برای محیط زیست سبک خودش را دارد و با تخریب قطعات در زمانی کوتاه وارد این میدان شده است.

رمزارز چیا
Chia Network

انتظار می‌رود چیا (Chia) که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده در آینده بحران آفرین باشد. در حقیقت این رمزارز ممکن است موجب کمبود هارد دیسک و حافظه SSD در بازار شود.

رمزارز چیا (Chia) برخلاف بیت کوین که از الگوریتم «اثبات کار (Proof of Work)» استفاده می‌کند، روی الگوریتم اثبات فضا و زمان اجرا می‌شود؛ از این رو برای دستیابی بدان به یک فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده نیاز خواهید داشت.

در حالی که شماری از تولیدکنندگان حافظه “SSD” شاهد افزایش فروش محصولاتشان بوده‌اند، برخی شرکت‌ها مانند “Galax” گفته‌اند که در صورت استفاده از محصولاتشان برای استخراج چیا، گارانتی به این قطعات تعلق نخواهد گرفت. تصمیمی که علت آن به تازگی مشخص شده است.

چیا، قاتل SSDها

به گزارش یک وب‌سایت چینی، استخراج مداوم رمزارز چیا با یک حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت می‌تواند عمر این قطعه را به ۴۰ روز کاهش دهد. این درحالیست که عمر چنین حافظه‌ای در شرایط عادی بین ۵ تا ۱۰ سال است.

افزایش ظرفیت حافظه SSD به معنای عمر بالاتر آن است، اما حتی همین حافظه‌ها نیز در برابر استخراج چیا تسلیم شده و از بین می‌روند. استخراج این رمزارز به وسیله حافظه‌های SSD با ظرفیت ۱ و ۲ ترابایت عمر آن‌ها را به ترتیب به ۸۰ و ۱۶۰ روز کاهش می‌دهد. البته باید گفت که در این گزارش اشاره‌ای به برند این حافظه‌ها نشده است.

آسیب رمزارز چیا به حافظه‌های ذخیره‌سازی
Chia Network

با توجه به اینکه قیمت حافظه‌های SSD‌ در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیری بوده است، کاربران می‌توانند به راحتی نمونه‌های خراب را با مدل‌های جدید جایگزین کنند که البته برخلاف هدف اصلی چیا است. چنین روندی نه تنها به ضرر محیط زیست تمام می‌شود، بلکه به خط تولید شرکت‌ها هم فشار خواهد آورد.

برای مشاهده و خرید “SSD” در سایت «ره‌سانا» روی این «لینک» کلیک کنید.

کاربران مشتاق می‌توانند به سراغ حافظه‌های SSD مخصوص استخراج رمزارز بروند، اما مشکل آنجاست که قیمت این حافظه‌ها بسیار بالاست و بسیاری از افراد حاضر به خرید آن‌ها نیستند.

چیا (Chia) که بیش از یک هفته پیش با قیمت ۱۸۰۰ دلار وارد بازار شد، اکنون قیمتی نزدیک به ۱۱۰۰ دلار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *