بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج رمز ارز 3

نگاهی به سودآوری بهترین کارت‌های گرافیکی ماینینگ فعلی و علت افزایش قیمت‌ آن‌ها

بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج رمز ارز کدامند؟ آیا ارزش ورود به بازار رمزارزها را دارند؟ استخراج بیت‌کوین و اتریوم این‌روزها دوباره به صدر اخبار بازگشته‌اند و قیمت‌ها و سود حاصل از استخراج رمزارزها نسبت به چندین سال گذشته بسیار افزایش یافته است؛ تمام کسانی که دفعات پیش استخراج رمزارز را شروع نکردند حالا خود را بابت از دست دادن این فرصت سرزنش می‌کنند. اصلا تعجبی ندارد که کارت‌های گرافیکی و تراشه‌هایشان، که در صدر رتبه‌بندی‌های ما قرار دارند، گزینه‌های بسیار خوبی برای استخراج نیز به‌شمار می‌آیند. اما ممکن است از خود بپرسیم که «چقدر خوب؟» این همان سوالی‌ست که قصد داریم در ادامه این مطلب با استناد به آمار دقیق عملکرد هش، قیمت، توان، و… به آن پاسخ دهیم.

ما در اینجا قرار نیست کسی را به استخراج رمز ارز تشویق کنیم، و قطعا هم به شما توصیه نمی‌کنیم خانه‌تان را رهن دهید یا وام سنگینی بگیرید و بزرگ‌ترین ایستگاه استخراج بعدی دنیا باشید؛ هدف ما نگاهی به داده‌های کمّی در شرایط فعلی بازار است. پیش‌بینی اینکه قیمت رمزارزها به کدام سو می‌رود از پیش‌بینی هوا، سیاست، یا جنبش بزرگ بعدی در جامعه نیز سخت‌تر است. بهرحال فرصت‌ها بسیارند؛ اگر از قبل سخت‌افزارهای موردنیاز را خریداری نکرده‌اید تا امروز استخراج را شروع کنید، همین حالا نیز دیر کرده‌اید و آن سودهای بزرگی که صحبتش میان همه ردوبدل می‌شود را نخواهید دید. به قول همان داستان معروف طلا، بیشترین شانس ثروتمند شدن از آن کسانی‌ست که به معدن‌چیان طلا ابزار استخراج می‌فروشند نه خود معدن‌چی‌ها!

کارت‌ گرافیک‌های استخراج رمز ارز
GEFORCE RTX

اگر اخیرا به دنبال خرید یک کارت گرافیکی بوده باشید احتمالا با دیدن قیمت‌های فعلی حداقل یک‌بار- شاید هم دو یا سه‌باری- چشم‌هایتان گرد شده‌ است. افراد زیادی را دیده‌ایم که در این‌باره گفته‌اند:« من همزمان با عرضه “Ampere” و “RDNA2” کارم را آغاز کردم و درنهایت زمان کنار گذاشتن  GTX 1070/1080 یا  RX Vega 56/64قدیمی‌ام فرا رسید، اما وقتی نگاهی به قیمت‌ها انداختم متوجه شدم کارت قدیمی‌ام از قیمتی که سه سال پیش برای خریدش پرداختم بیشتر فروخته می‌شود.» این افراد دروغ نمی‌گویند. کارت‌های “Pascal” و “Vega” سه-چهار سال پیش در حال حاضر قیمتشان بسیار نزدیک به قیمت آن‌ها در زمان عرضه (گاهی نیز بیشتر) است. اگر کارت گرافیک قدیمی‌ای دارید  شاید حتی بتوانید خودتان آن را بفروشید ( البته که پیدا کردن یک جایگزین کار به مراتب سخت‌تریست)

باید اشاره کرد که ما می‌دانیم بسیاری از گیمرها و علاقمندان به کامپیوتر همواره از در دسترس نبودن کارت‌های گرافیک (و کارت‎های Zen 3) شکایت می‌کنند، اما موظفیم که در این امر نه فقط بخش بازی‌ها، که تمام جنبه‌های سخت‌افزاری رایانه را پوشش دهیم. صحبت درباره استخراج با استفاده از کارت‌های گرافیکی در سال‌های 2011، 2014، و 2017 نیز به میان آمده بود، قیمت بیت‌کوین در تمام این سال‌ها اوج گرفته و تقاضا و تمایل را از سوی مردم بالا برده بود. سال 2021 حالا جدیدترین دوره در چرخه استخراج رمزارزهاست.

تنها پیش‌بینی‌ای که می‌کنیم آن است که قیمت بیت‌کوین و اتریوم در ماه‌ها و سال‌های آینده تغییر (گاهی صعودی و گاهی نزودی) خواهد کرد. همان‌طور که در این مدت بسیار دیده‌ایم، تاثیر این تغییرات بر روی قیمت‌گذاری کارت‌های گرافیک و دسترسی به آن‌ها نیز غیرقابل‌اجتناب است. طبق تجربه شخصی برخی از ما که کارت‌های گرافیک مصرف‌کننده را به صورت 7/24 به کار می‌گیریم، لازم است یک نکته دیگر را نیز بدانید: احتمال اینکه فن‌ها، “VRM” ها، یا دیگر اجزای کارت خود را بسوزانید وجود دارد. قبل از انجام هر کاری مسئولیت ریسک آن را بپذیرید.

آزمایش و رتبه‌بندی بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج رمز ارز

از تمام این مقدمه‌چینی‌ها که بگذریم، اصل مطلب همان سوالی‌ست که در ابتدا آن را مطرح کردیم: بهترین کارت‌های گرافیک کدامند؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی تئوری‌ست چرا که در اغلب موراد نمی‌توانید این کارت‌ها را به صورت خرد خریداری کنید، اما ما برای آن هم راه‌حلی داریم. در این بررسی از قیمت‌های سایت “eBay” – در لیست کارت‌های فروخته شده- در 7 روز گذشته استفاده خواهیم کرد، همچنین نمودارهای قیمتی سه ماه گذشته سایت “eBay” را نیز ارائه خواهیم کرد که در آن اکثر کارت‌های گرافیک روندی صعودی را طی کرده‌اند. با استخراج اتریوم به وسیله کارت گرافیک چقدر درآمد خواهید داشت؟ طبق قیمت‌های فعلی سایت “eBay”، چقدر طول می‌کشد هزینه‌ای که برای کارت‌ها کرده‌اید به جیبتان برگردد؟ در ادامه به این دو سوال پاسخ خواهیم داد.

ما برای تنظیم این جدول از سختی شبکه و قیمت فعلی اتریوم استفاده کرده‌ایم زیرا در حال حاضر سودآوری استخراج اتریوم از همه بیشتر است. همه این کارت‌های گرافیک در آزمون‌های استاندارد “PC” ما، که کارت “Core i9-9900K”، مادربرد ، “MSI MEG Z390 ACE”، دو عدد رم 16 گیگابایتی “DDR4-3600” کورسیر (Corsair)، یک اس‌اس‌دی دو ترابایتی “XPG M.2”، و پلاتینیوم 850W 80 پلاس سی‌سونیک (SeaSonic) دارای گواهی “PSU” را داراست، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

ما کارایی استخراج اتریوم را بسته به نوع کارت گرافیک با استفاده از “NBminer” یا “PhoenixMiner” تنظیم کرده‌ایم و با به حداقل رساندن توان مصرفی، حداکثر هش‌ریت را به کار گرفته‌ایم. بعلاوه در نظر داشته باشید که برای این کارت‌های گرافیک از معیار توان درون‌خطی واقعی که با استفاده از راهکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری “Powenetics” گردآوری شده است، استفاده کرده‌ایم. به همین دلیل ارقام توان ما به داده‌های نرم‌افزاری – که بسته به نوع کارت از جایی به جای دیگر از چند وات تا بیش از 50 وات متغیر است- متکی نیستند.

در نهایت، برای هزینه‌های انرژی 0.10 دلار برای هر کیلووات بر ساعت (kWh) را در نظر گرفته‌ایم که بسیار کم‌تر از برخی نواحی جهان و کمی بیشتر از دیگر نقاط است. ما با درنظرگیری هش‌ریت و سختی فعلی، هزینه توان مصرفی را کاهش داده‌ایم تا سود روزانه را محاسبه کنیم. پس از آن نیز قیمت حدودی “eBay” را بر سود روزانه فعلی تقسیم کرده‎ایم تا زمان بازگشت هزینه کارت‌های گرافیکی را بدست آوریم. جدول زیر بر اساس زمان سربه‌سر شدن دخل و خرج تنظیم شده است (با فرض اینکه قیمت و سختی تغییر نمی‌کنند، که قطعا تغییر می‌کنند).

بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج رمز ارز
رتبه‌بندی بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج

بسیار جالب است که کارت‌های گرافیکی قدیمی را در صدر این لیست می‌بینیم، اما باید توجه داشت که این موضوع بیش از همه به علت قیمت‌های فعلی‌ست. کارت‌های “GTX 1060 6GB” و “RX 590” جفتشان هش‌ریت‌ متوسطی داشته و جزو کم‌هزینه‌ترین کارت‌های این لیستند. مصرف برق نیز بد نیست؛ درواقع یعنی امکان اجرای شش کارت گرافیکی از طریق یک “PC” وجود دارد- البته در این صورت به کارت‌های “PCI riser” و دیگر چیزها نیاز خواهید داشت که مجموع هزینه‌ها را بالا می‌برد.

توجه داشته باشید که ارقام مربوط به توان همه کارت‌های گرافیکی قبل از درنظرگیری بازده واحد منبع تغذیه (PSU) است. برای بدست آوردن توان خالص کارت‌های گرافیک بایستی اعداد جدول را بر نرخ بازده “PSU” خود تقسیم کنید (برای مثال این عدد برای “RTX 3080” برابر با 234 وات اندازه‌گیری شده است که با 90 درصد بازده “PSU”  در اصل 260 وات انرژی مصرف خواهد کرد).

همچنین ما دیگر بخش‌های “PC” از جمله کارت، مادربرد، و … را نیز در نظر نمی‌گیریم. به عنوان مثال مجموع توان خروجی “RTX 3080” برای یک کارت گرافیک در “PC” آزمایشی ما حدود 60 وات بیشتر از عددی‎ست که ما در جدول نوشته‌ایم. اگر شما کارت‌های گرافیک متعددی را روی یک “PC” به کار می‌گیرید، مجموع توان اتلاف‌شده کمی کم‌تر خواهد بود چرا که آنقدرها روی بقیه چیزها اثرگذار نیست. (اگر بدترین سناریو را هم درنظر بگیرید و به هر کارت 60 وات اضافه کنید، زمان سربه‌سر شدن دخل و خرجتال 4-5 روز افزایش می‌یابد.)

نکته دیگری که گفتن آن خالی از لطف نیست آن است که نتایج ارزیابی‌های ما نماینده تمام کارت‌های گرافیکِ یک مدل خاص نیست. مدهای وی-بایوس (VBIOS) ممکن است در این زمینه کمک‌کننده باشند (البته ریسکش با خودتان است) و برخی مدل‌ها واقعا بهتر و سریع‌ترند. “RTX 3080” و “RTX 3090” می‌توانند بدون هیچ تغییری در دماهای “GDDR6X” کار کنند، اما اگر تلاش کنید “3090” قادر است 120-125MH/s را نیز انجام دهد. با وجود این ویژگی، “3090” همچنان از نظر زمان سربه‌سری در جایگاه سوم از آخر قرار دارد، اما از نظر بازده انرژی نسبتا خوب بوده و سریع‌ترین کارت گرافیکی‌‌‌ست که در اطراف ما وجود دارد. قطعا اگر قدرت خرید کارت‌های گرافیک با بازده بالاتر را دارید، با آن‌ها نیز در زمینه استخراج حرف‌هایی برای گفتن خواهید داشت.

مشکل اصلی اینجاست: جدول بالا هیچ‌جوره نمی‌تواند قیمت اتریوم یا سختی استخراج را پیش‌بینی کند. حدس زدن قیمت شبیه حدس زدن ارزش هر کالای دیگر است؛ این ارزش ممکن است پایین و بالا شود و بیت‌کوین، اتریوم، و دیگر رمزارزها به طور کلی بی‌ثبات‌تر از –حتی- بی‌ثبات‌ترین سهم‌های بازار سهام هستند. از سوی دیگر، سختی استخراج در طول زمان افزایش می‌یابد و تنها زمانی کاهش پیدا می‌کند که مردم استخراج را متوقف کنند، این درحالیست که سختی مستقیما به هش‌ریت شبکه ( تعداد کارت‌های گرافیکی، ASICها، و… ایم که آن کوین را استخراج می‌کنند) وابسته است.

بهترین سناریو آن است که قیمت اتریوم دو، سه، یا هر چند برابر شود و آن وقت همه کسانی که اتریوم نگهداری کرده‌اند کلی پول نصیبشان شود. تا زمانی که مردم شروع به بیرون کشیدن پول‌های خود کرده و قیمت ریزش کند، فروش‌های هیجانی را تحریک کرده و ارزش کوین سقوط کند. این اتفاق در سال 2018 برای اتریوم و حداقل سه بار در تاریخ بیت‌کوین رخ داده است. همان‌ چیزی که گفتیم: بی‌ثبات. اما اکنون در دوران اوج هستیم، همه خوشحالند و احتمالا این بار چیزی اشتباه پیش نمی‌رود – حداقل تا زمانی که برود-.

مشخص است که هنوز افراد زیادی وجود دارند که به پتانسیل اتریوم، بیت‌کوین، و فناوری بلاکچین ایمان دارند. حتی با قیمت‌های تورم‌زده امروز کارت‌های گرافیک، بدترین کارت‌های جدول (“RTX 3090” و “RTX 6900 XT”) نیز از لحاظ تئوری در کم‌تر از 7 ماه هزینه خود را درمی‌آورند. حتی اگر قیمت کوین‌ها نیز کاهش یابد شما همچنان حداقل سخت‌افزاری دارید که ارزش دارد (به‌علاوه کارت به علت استفاده سنگین برای استخراج کارایی خود را زودتر از دست نخواهد داد.) این بدان معناست که علیرغم رتبه‌بندی‌های کلی (از نظر زمان سربه‌سر شدن هزینه‌ها)، بهتر است در صورت امکان سخت‌افزارهای جدیدتر بخرید.

صدرنشینان جدول «بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج»

با توجه به قیمت‌ها و سودآوری‌هایی که در بالا ذکر شد، بین زمان سربه‌سر شدن هزینه‌ها و سود روزانه بالقوه تعادل وجود دارد. ما این گزینه‌ها را بررسی کرده و نتیجه، لیستی‌ست که در ادامه از بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج برای اتریوم آورده‌ایم ( این لیست برای همین حالاست چرا که همه چیز به علت قیمت‌گذاری و در دسترس بودن، به سرعت تغییر می‌کند)

بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج

GeForce RTX 3060 Ti: جدیدترین و کم‌هزینه‌ترین کارت گرافیک “Ampere”! سرعت این کارت مانند “RTX 3070” بوده و قیمت آن گاهی کم‌تر است. همچنین این کارت گرافیکی با مصرف کم‌تر از 120 وات انرژی و در عین‌حال هش‌ریتی معادل 60MH/s، در حال حاضر برای استخراج اتریوم کارآمدترین گزینه است.

Radeon RX 5700: نسل قبلی کارت‌های گرافیک “Navi” برند “AMD” برای استخراج بسیار خوب هستند و قادرند با صرف توانی در حدود 135 وات، به 50MH/s نیز برسند. “Vanilla 5700” سرعتی برابر “5700 XT” داشته و هزینه آم کم‌تر است که آن را به یک گزینه کلی عالی بدل می‌کند.

GeForce RTX 2060 Super: استخراج اتریوم نیازمند پهنای باند حافظه وسیعی‌ست و همه کارت‌هی گرافیک سری “RTX-20” با 8 گیگابایت حافظه در نهایت 44MH/s و 130 وات توان دارند، این یعنی شما باید به سراغ خرید موردی بروید که ارزان‌تر است. این گزینه ارزان‌تر معمولا “GeForce RTX 2060 Super” است.

Radeon RX 580 8GB: تمام کارت‌ گرافیک‌های “Polaris” یا 8 گیگابایت حافظه “GDDR5” (RX 590، RX 580 8GB، RX 570 8GB، RX 480 8GB، و RX 470 8GB) بسته به آنکه حافظه کارت شما چقدر در کارکردافزایی موفق است، عملکردی نسبتا مشابه دارند. “RX 590” در حال حاضر ارزان‌ترینِ این سری‎ست (از لحاظ تئوری)، اما عرضه آن محدود بوده و تمام کارت‌های گرافیک “Polaris 10/20” کارآمد باقی می‌مانند. فقط حواستان باشد مدل 4 گیگابایتی را نگیرید!

GeForce GTX 1660 Super: عملکرد این کارت مشابه “RX 580 8GB (30MH/s)” است، اما توان آن پس از تنظیم در ارزیابی‌های ما تنها 75 وات بوده است. قیمت این کارت در حال بیشتر است که گزینه آنچنان برنده‌ای نیز محسوب نمی‌شود.

Radeon RX Vega 56: عملکرد “Vega 56” به طور کلی خوب است و برخی کارت‌ها می‌توانند بهتر نیز عمل کنند. مدل‌های مرجعی که ما برای ارزیابی استفاده کرده‌ایم اغلب کارت‌های گرافیک در بدترین حالت هستند. برخی کارت‌های “Vega 56” پس از تنظیم ممکن است حتی به 40/50MH/s نیز می‌رسند، که در این‌صورت جایشان صدر جدول خواهد بود.

Radeon RX 6800: وقتی پای هش در میان باشد، “Navi” بزرگ بسیار کارآمد است و تقریبا تمام کارت‌هایی که ما آزمورده‌ایم به هش‌ریتی در حدود 65MH/s و توان مصرفی 170 واتی می‌رسند. “RX 6800” به طور کلی چند صد دلار ارزان‌تر از دیگر کارت‌ها بوده و توان کم‌تری نیزمصرف می‌کند، که آن را به برنده این میدان بدل می‌کند. بعلاوه این کارت برای زمانی که استخراج انجام نمی‌دهید، ظرفیت گیمینگ بالایی دارد.

بهترین کارت‌ گرافیک‌های استخراج رمزارز
Radeon RX 6800

GeForce RTX 3080: این مورد دومین کارت گرافیک سریع فعلی برای گیمینگ و استخراج است. کارآمدی این کارت به طور کلی بهتر از دیگر کارت‌هاست و زمان سربه‎سر شدن هزینه‌های آن تنها کمی بدتر از کارت‌های گرافیکی دیگر است. اگر زمانی تصمیم بگیرید دیگر استخراج نکنید نیز “RTX 3080”  بهترین کارت گرافیک برای گیمینگ است. این کارت با هش‌ریتی در حدود 95MH/s سریع‌تر از زمانی که پول سخت‌افزار را برگردانید، برایتان درآمدزا خواهد بود.

«ای‌سیک»(ASIC)های اتریوم کجای این داستانند؟

موضوع آخری که پرداختن بدان خالی از ارزش نیست استخراج «ای‌سیک» (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) است. بیت‌کوین (SHA256)، لایت‌کوین (Scrypt)، و بسیاری از دیگر رمزارزهای محبوب به نقطه‌ای رسیده‌اند که شرکت‌ها زمان و تلاش خود را صرف ایجاد «ای‌سیک»های اختصاصی کرده‌اند. همانند کارت‌های گرافیک که در اصل «ای‌سیک»های طراحی‌شده برای کارهای گرافیکی بودند، «ای‌سیک»های طراحی‌شده برای استخراج تنها در انجام یک کار بخصوص خوب عمل می‌کنند. «ای‌سیک»های بیت‌کوین هشینگ “SHA256” را بسیار بسیار سریع انجام می‌دهند (برخی از آن‌ها با توان مصرفی 1000 وات می‌توانند حدود 25TH/s را ارئه دهند). «ای‌سیک»های لایت‌کوین هش “Scrypt” را سریع انجام داده و «ای‌سیک»های “X11”، “Equihash” و حتی اتریوم نیز داریم.

نکته جالب درباره هش آن است که بسیاری از کوین‎های کریپتو و الگوریتم‌های هش طی سال‌ها ایجاد و برخی به طور خاص برای خنثی‌سازی استخراج «ای‌سیک»ها طراحی شده‌اند. این معمولا به معنای ایجاد الگوریتمی‌ست که به حافظه بیشتری نیاز دارد، و اتریوم در این دسته قرار می‌گیرد. اما همچنان امکان بهینه‌سازی سخت‌افزار برای هش سریع‌تر و در عین‌حال استفاده از توان مصرفی‌ای کمتر از یک کارت گرافیک وجود دارد. برخی از سریع‌ترین «ای‌سیک»های اتریوم (مانند Innosilicon A10 Pro) می‌توانند تا 500MH/s را نیز با استفاده از تنها 1000 وات توان انجام دهند. این رقم بسیار سریع‌تر از یک کارت گرافیکی‌ست، اما آنقدرها کارآمدتر از بهترین کارت‌های گرافیکی نیست.

کارت‌ گرافیک‌های استخراج اتریوم

به عنوان مثال نگاهی به “RTX 3060” بیندازید. بگذارید کمی اعداد را گرد کرده و بگوییم هر دو این‌ها با توان 125 وات 61MH/s را انجام می‌دهند. این یعنی 1000 وات از کارت‌های “3060 Ti” هشی معادل 488MH/s خواهند داشت، که بسیار به نتیجه حاصل از «ای‌سیک» نزدیک است. صرف‌نظر از این، هزینه این «ای‌سیک»ها در حال حاضر بسیار بالاست و هر ماینر بزرگی به چندتا از آن‌ها نیاز دارد. همه «ای‌سیک»ها نیز مانند کارت‎های گرافیکی فروخته شده و به سختی پیدا می‌شوند.

اتریوم در تلاش بوده است تا از اهمیت استخراج بکاهد، اما کاملا بدیهی‎ست که این تلاش‌ها آنچنان نتیجه‌ای در پی نداشته است. قرار بود اتریوم 2.0 با تغییر به مدل اثبات سهام، به هش اثبات کار پایان دهد. قصد نداریم در این بخش به پیچیدگی‌های وضعیت موجود بپردازیم، تنها باید گفت که استخراج اتریوم همچنان موضوع بسیار داغی‌ست و کوین‌های دیگری نیز غیر اتریوم وجود دارند که الگوریتم هش آن‌ها مشابه اتریوم است (گرچه هیچ یک به اندازه اتریوم محبوب/سودآور نیستند). در نهایت، بزرگ‌ترین رمزارزها در آخر بیشتر توسط «ای‌سیک»ها پشتیبانی می‌شوند تا کارت‌های گرافیکی – یا پردازنده‌ها یا “FPGA”ها – اما در مورد اتریوم هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

منبع: tomshardware.com
مترجم: زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *