مقایسه آیفون 13 با آیفون 12 و 11 لطفا کامنت دهید

با ورود آیفون ۱۳ به بازار بسیاری از طرفداران این برند حالا یک سوال اساسی دارند: نیاز است تلفن‌های همراه خود را به مدل جدید آپدیت کنیم یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم محصول جدید اپل (Apple) را با مدل‌های ۱۲ و ۱۱ آن مقایسه کنیم.

نمی‌توان در این‌باره پاسخ یکسانی به همه داد و تصمیم برای خرید بسته به بودجه، نیازها و وضعیت فعلی گوشی شخص متفاوت است. بااین‌حال بگذارید تمام واقعیت‌های موجود را برای ساده‌ کردن این تصمیم تا حد ممکن روی میز بگذاریم.

آیفون ۱۳ بخریم یا نه؟

پاسخ کوتاه‌تر آن است که بیشتر دارندگان آیفون ۱۲ و ۱۱ احتمالا می‌توانند از این آپدیت صرف‌نظر کنند زیرا احتمالا گوشی‌هایشان در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند و آنچنان تغییر معناداری در مدل جدید وجود ندارد.

اما کسانی که مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را دارند، بخصوص آیفون XS و قبل از آن، در زمینه کیفیت دوربین و عمر باتری حتما تفاوت قابل‌توجهی را حس خواهند کرد.

آیفون‌های قدیمی‌تر اپل، نسل آیفون ۶، همچنان از iOS 15 که به تازگی راه‌اندازی شده است، پشتیبانی می‌کنند اما سرعت و قدرت آیفون‌های جدید را نخواهند داشت.  

آیفون ۱۳ vs آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو

اگر در حال حاضر آیفون 12 دارید، برای خرید مدل جدید آن دلیل‌های زیادی نخواهید داشت چراکه آیفون 12 نقطه اشتراکات بسیاری با آیفون 13 دارد. هر دو این گوشی‌ها از اینترنت 5G، صفحه نمایش مرتعش 6.1 اینچی OLED، پردازنده سریع، دوربین بسیار عالی و مگ‌سیف (MagSafe) پشتیبانی می‌کنند. اصلی‌ترین دلایل برای آپدیت آیفون 12 به 13 دوربین (بخصوص برای فیلمبرداری) و عمر باتری آن است.

همه آیفون‌های جدید، ازجمله آیفون 13 استاندارد و آیفون 13 مینی قابلیت جدیدی به نام حالت سینمایی دارند که به‌طور خودکار زوم را از سوژه‌ها جابجا می‌کند تا جلوه فیلم‌مانند بیشتری بدان بدهد. این مورد یک ترفند تمیز برای کسانی‌ست که اغلب از گوشی‌های خود برای پروژ‌های ویدئویی استفاده می‌کنند. اپل می‌گوید حالت سینمایی گوشی جدیدش از مزیت پردازنده جدید A15 Bionic بهره می‌برد، اما لازم است یادآوری کرد که اپل سابقه ایجاد بهبودهای این‌چنینی را از طریق آپدیت نرم‌افزار در مدل‌های قبلی دارد.

دوربین عریض در مدل‌های استاندارد نتایج بهتری را برای کاربر به ارمغان آورده و آیفون 13 و 13 مینی از تکنولوژی تغییر حسگر آیفون 12 پرومکس برای ایجاد ثبات بیشتر در کار با دوربین بهره‌مندند. شرکت اپل همچنین قابلیت جدید دیگری به نام استایل عکاسی  (Photographic Style) را معرفی کرده که کاربران را قادر می‌سازد تنظیمات مشخصی را در منظره تصویر خود اعمال کنند. اپل می‌گوید این قابلیت با فیلتر متفاوت است زیرا می‌تواند اصلاحات مشخصی را انجام داده و عناصری مانند رنگ پوست همانطور باقی بمانند.

طبق معمول ارتقاهای بیشتر صورت گرفته در دوربین اپل، در آیفون 13 و 13 پرو مکس مشهود است.  ویژگی حالت شب ( night mode) در لنز تمام دوربین‌های عقب عمل کرده و مدل‌های پرو می‌توانند شات‌های بزرگی هم بگیرند که قابلیت زوم روی سوژه تا فاصله 2 سانتی‌متری را دارد.

آیفون 12 هم همچنان سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی اپل را در کنار دوربین عرض و فوق‌عریض خود دارد، این درحالیست که آیفون 12 پرو دارای دوربین‌های تله‌فوتو (telephoto)، فوق‌عریض و عرض است. به جز قابلیت‌های جدید مخصوص آیفون 13 که در بالا به آن‌ها اشاره شد، اکثر ویژگی‌های دوربین میان نسل‌های مختلف آیفون مشابهند.

پردازنده A15 Bionic آیفون 13 که پیش‌تر به آن اشاره شد نسبت به تراشه A14 Bionic آیفون 12 سرعت و عمر باتری بیشتری دارد. به طور خاص آیفون 13 بایستی 2.5 ساعت بیشتر از آیفون 12، و آیفون 13 مینی نسبت به آیفون 12 مینی سال گذشته 1.5 ساعت بیشتر عمر کنند. آیفون 13 پرو نسبت به آیفون 12 پرو 1.5 ساعت و آیفون 13 پرو مکس نسبت به مدل قبلی خود 2.5 ساعت بیشتر باتری نگه می‌دارند.

شما همچنین در آیفون 13 حافظه پایه بیشتری خواهید داشت. حافظه این آیفون‌ها در مدل عادی به جای 64 گیگابایت از 128 گیگیابایت شروع شده و به جای 256 به 512 ختم می‌شود. حداکثر حافظه آیفون 13 پرو 1 ترابایت بوده و حداکثر این مقدار برای آیفون 12 پرو 512 گیگابایت است.

سخن آخر: آیفون 12 خود را تا زمانی که واقعا بخواهید فیلم‌های سینمایی یا شات بزرگ با گوشی خود بگیرید یا عمر باتری بیشتری موردنیازتان باشد، نگه‌دارید.

آیفون 13 vs آیفون 11 و 11 پرو

آیفون 11 تنها 2 سال دارد، این یعنی احتمالا گوشی اغلب افراد همچنان به اندازه کافی خوب کار می‌کند و بخش بیشتری از عمر آن باقی‌مانده است. در این مدل دو ویژگی‌ بزرگ کم است: پشتیبانی از اینترنت 5G و دوربین‌های بهتر!

باید گفت که دوربین آیفون 11 همچنان برای عکاس‌های عادی که فقط می‌خواهند از حیوانات، کودکان و تعطیلات خود عکسبرداری کنند مناسب است. سیستم دوربین اصلی آیفون 11 مانند آیفون 13 از یک دوربین عریض و فوق عریض 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است که از قابلیت‌هایی نظیر حالت شب و دیپ فیوژن (Deep Fusion) – یک تکنیک پردازش تصویر که اپل در مدل 11 خود آن را معرفی کرد- پشتیبانی می‌کند. آیفون 11 پرو و پرو مکس دارای یک دوربین سه‌لنزه  12 مگاپیکسل با لنزهای عریض، تله‌فوتو و فوق‌عریض است.

اما آیفون 13 مزیت‌های بیشتری دارد که مشتاقان عکس را، به‌خصوص در زمینه فیلم، به وجد خواهد آورد. علاوه بر حالت سینمایی که در بالا نیز بدان اشاره شد، ارتقاهای صورت‌گرفته در آیفون 12 نظیر تایم‌لپس حالت شب برای فیلم و ضبط فیلم HDR دالبی ویژن نیز از دیگر مزایای آیفون 13 به‌شمار می‌آیند. دوربین اصلی دارای ویژگی‌هایی نظیر استایل‌های عکاسی، ایجاد ثبات در تصویر توسط حسگر و حسگر دیگری که نور بیشتر به فضا می‌دهد، است.

گوشی‌های آیفون 11 و 11 پرو هم در مقایسه با آیفون 12 و 13 از تکنولوژی 5G پشتیبانی نمی‌کنند، اما این دلیل بزرگی برای خرید گوشی جدید نیست. شبکه‌های 5G که امروز به‌طور گسترده‌ای به کار گرفته شده‌اند تنها کمی از شبکه‌های 4G LTE بهترند و در حقیقت هیچ برنامه یا سرویس در دسترسی نیست که آنچنان بتواند از مزیت سرعت‌های بیشتر بهره برد.

اگر قصد خرید گوشی جدید دارید ایده خوبی‌ست که به سراغ مدل‌های  5G بروید، چرا که این مدل‌ها در حال تبدیل شدن به یک استاندارد بوده و مطمئنتان می‌کنند که با افزایش سرعت در آینده، گوشی شما از این شبکه پشتیبانی خواهد کرد. اما این نباید تنها دلیل شما برای خرید گوشی جدید باشد و برای خرید مدل 5G عجله نکنید.

آیفون 13 دارای پردازنده A15 Bionic است، این درحالیست که خانواده آیفون 11 روی پردازنده قدیمی دو سال گذشته، A13 Bionic، اجرا می‌شوند. با آنکه این تراشه جدیدترین نوع خود نیست، پردازنده آیفون 11 همچنان قدرت کافی برای انجام وظایف روزانه نظیر عکس گرفتن، بازی کردن، و چک کردن برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را دارد. اپل حتی از پردازنده  A13 Bionic در آی‌پدهای ساده خود نیز استفاده کرده است، نشانه دیگری که نشان می‌دهد این تراشه همچنان ظرفیت دارد.

عمر باتری آیفون 13 در زمان پخش فیلم 2 ساعت بیشتر از آیفون 11 بوده، از اکسسوری‌های مگ‌سیف اپل پشتیبانی می‌کند، و حافظه پایه آن هم دو برابر آیفون 11 است. طبق وبسایت اپل، عمر باتری در آیفون 13 استاندارد مشابه آیفون 11 پرو و پرو مکس می‌باشد. اما باتری آیفون 13 پرو بایستی 4 ساعت بیشتر از آیفون 11 پرو و 2 ساعت بیشتر از آیفون 11 پرومکس در زمان بازپخش ویدئو دوام بیاورد.

نسل 11 آیفون همچنین از زبان طراحی قدیمی اپل استفاده می‌کند که شامل گوشه‌های گرد، بخش انتهایی شیشه‌ای با رنگ‌های پاستلی در مدل‌های استاندارد، و قاب‌‌بندی مات در مدل‌های پروست. در مقابل آیفون 12 و مدل‌های بعدی دارای لبه‌های مسطح‌تر مشابه آیپد پرو و یک پوشش سرامیکی‌ست که حتما آن را محکم‌تر و شیشه‌ای‌تر جلوه می‌دهد.

سخن آخر: اکثر مردم احتمالا بتوانند برای یکسال دیگر آیفون 11 یا 11 پرو خود را نگه دارند. اما فیلمبردارها و عکاسانی که به دوربین‌های بهتر، عمر باتری بیشتر، و حافظه بیشتری برای پروژه‌های خود نیاز دارند می‌توانند از مزیت‌های مدل جدید بهره‌مند شوند.

مترجم: زهرا خالقی

منبع: cnet.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *