ویندوز 11: دستگاه‌های سازگار و زمان انتشار لطفا کامنت دهید

شرکت مایکروسافت (Microsoft) با انتشار برنامه PC Health Check جدید برای ویندوز 10 عرضه ویندوز 11 برای کامپیوترهای شخصی (PC) بیشتری را که مدل یادگیری ماشین (machine-learning model) آن‌ها را آماده دریافت سیستم عامل جدید دانسته آغاز کرده است.

مایکروسافت در داشبورد Windows 11 health گفته است: «میزان دسترسی به ویندوز 11 افزایش یافته و ما جدیدترین نسل مدل یادگیری ماشین خود را به کار گرفته‌ایم تا این بروزرسانی را به تعداد بیشتری از دستگاه‌های واجد شرایط ارائه کنیم.»

با آنکه ویندوز 11 محدود به دستگاه‌هاییست که شرایط سخت‌افزاری آن را دارا هستند، مایکروسافت به افرادی که دستگاهی مناسب دارند توصیه می‌کند این بروزرسانی را انجام دهند «تا از مزیت‌ جدیدترین قابلیت‌ها و مراقبت‌های پیشرفته در برابر خطرات امنیتی بهره‌مند شوند.»

این شرکت همچنین توصیه کرده است برنامه PC Health Check را نصب کرده و حداقل شرایط لازم را ملاحظه کنید. این برنامه برای نسخه 2004 ویندوز 10 و دستگاه‌های بعدی در دسترس است.

در صورتی که مایکروسافت دستگاه را «آماده» فرض کند کاربران می‌توانند با باز کردن بخش Windows Update در تنظیمات امکان بروزرسانی را بررسی کنند. برای انجام این کار می‌توان از مسیر Setting > Update & Security > Windows Update وارد شد. کاربران در این مرحله بایستی روی گزینه Check for updates کلیک کنند.

ویندوز 10 برای دریافت ویندوز 11 به موارد زیر نیازمند است:

  • 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه
  • UEFI secure boot فعال
  • یک کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 یا جدیدتر با درایور WDDM 2.0
  • Trusted Platform Module (TPM) 2.0 فعال

بسیاری از کامپیوترهای شخصی که در سال 2018 یا زودتر ساخته شده‌اند واجد شرایط دریافت ویندوز 11 نخواهند بود، این یعنی تعداد زیادی از 1.3 میلیارد دستگاه ویندوز 10 قادر به انجام این بروزرسانی نخواهند بود. در نتیجه انتظار نمی‌رود که ویندوز 11 با سرعتی نزدیک به ویندوز 10 1803، که سریع‌ترین نسخه ویندوز 10 از سال 2015 بود، عرضه شود. این نسخه به علت اشکال مفتضحانه نسخه 1809 در از دست دادن داده‌ها با آن جایگزین شده بود.

شرکت AdDuplex که اندازه نمونه کامپیوترهای شخصی آن نسبتا کوچک و 60,000 ویندوز است تخمین می‌زند که تنها 4.8% این کامپیوترها به ویندوز 11 بروزرسانی شده‌اند. اسنپ‌شات ویندوز 11 این شرکت سه هفته پس از آنکه تاریخ رسمی عرضه مایکروسافت در 5 اکتبر اعلام شد، صورت گرفت.

این اعداد و ارقام نشان‌دهنده «رویکرد سنجیده و مرحله‌ای مایکروسافت برای عرضه ویندوز 11» است. ونیدوز 11 زمانی که مدل‌های شرکت “Redmond” اعتقاد داشته باشند این بروزرسانی مشکلات ناسازگاری نرم‌افزاری ایجاد نمی‌کند از طریق Windows Update در دسترس قرار می‌گیرد. کاربران برای یافتن اطلاعات درباره بروزرسانی مختض ویندوز 10 خود می‌توانند صفحه انتشار ویندوز را چک کنند.

حداقل شرایط لازم منعکس‌کننده افزایش پیچیدگی‌های حملات علیه مضرف‌کنندگان ویندوز و مشتریان سازمانی‌ست. اکثر این بدافزارها سازمان‌هایی را هدف قرار می‌دهند که قادرند میلیون‌ها دلار پول بابت بازیابی سیستم‌هایی که داده‌هایشان توسط هکرها کدگذاری شده بپردازند.

دیو وستون (Dave Weston)، مدیر امنیت ویندوز و سازمان شرکت مایکروسافت اخیرا در مصاحبه‌ای به ZDNet اظهار داشت که هکر امروزی آن کهن‌ الگویی نیست که 20 سال گذشته می‌شناختیم، بلکه «کسی‌ست که در یک مجتمع نظامی-صنعتی، یک دفتر کار، کار می‌کند.»

اگر کاربران می‌خواهند همچنان از ویندوز 10، که عمر آن 14 اکتبر سال 2025 به پایان می‌رسد، استفاده کنند عقب نخواهند ماند. به گفته وستون بسیاری قابلیت‌ها نظیر Windows Hello، Virtualization Based Security و Secure boot همچنان در دسترسند اما بایستی فعال شوند.

مترجم : زهرا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *