کاهش قیمت کارت‌های گرافیک Nvidia و AMD لطفا کامنت دهید

با شروع نیمه دوم سال 2021، قیمت کارت‌های گرافیک Nvidia و AMD نشان‌دهنده بازگشت به حالت عادی خود هستند. براساس آخرین گزارش 3DCenter و مشاهده قیمت‌های خرده فروشان اروپایی، به نظر می‌رسد که بدترین شرایط موجودی کارت گرافیک رو به بهبودیست و به حال عادی بر می‌گردد.

در ماه گذشته شاهد شدیدترین افزایش قیمت کارت‌های گرافیک تا سه برابر قیمت اصلی خود بودیم. درحالی که کمبود کارت گرافیک مقصر اصلی بود، ماینینگ رمزارزها و تقاضای بازی‌ها، هر دو باعث جهش شدید قیمت‌ محصولات شرکت‌های Nvidia و AMD در سراسر جهان شدند. تقریبا قیمت کارت‌های گرافیک جهش سه برابری برای Nvidia و دو برابری برای AMD را تجربه کردند. در آخرین گزارش‌ها، شاهد بهبود وضعیت بودیم اما هنوز راه بسیاری تا بازگشت قیمت‌ها به مقدار واقعی معرفی شده توسط شرکت‌ها وجود دارد.

نمودار زیر نشان‌دهنده میانگینی از بهترین قیمت‌های بیشتر خرده فروشان در کشور آلمان از تاریخ 17 ژانویه تا 20 ژوئن سال 2021 میلادی است:

قیمت کارت‌های گرافیک

پردازشگر‌های گرافیکی Nvidia

بر طبق گزارش‌های 3DCenter، پردازنده‌های گرافیکی Nvidia، با وجود بیشتر بودن تعداد نسبت به پردازنده‌های گرافیکی AMD، به دلیل تقاضای ارز دیجیتال تقریباً در همه جا به فروش ‌رسید. اما از زمان سقوط اخیر دو ارز بیت‌کوین و اتریوم که باعث ضرر ماینرها شد، این موضوع تغییر کرد. همراه با انتشار سری Nvidia LHR، خرده فروشان مجاب شدند تا قیمت کارت‌های گرافیک بازی سری  Nvidia GeForce RTX 30 را کاهش دهند.

هنوز سهم زیادی از پردازشگرهای غیر از Nvidia LHR برای ماینینگ ارز در دست خرده فروشان وجود دارد که باعث می‌شود قیمت‌ها همچنان بالا بمانند. عامل دیگر، جنگ مداوم بین خرده‌فروشان است که باعث تغییر زیاد قیمت پردازشگرهای گرافیکی بازی Nvidia می‌شود. کاهش قیمت کنونی در واقع یک بهبود از وضعیتیست که ما یک ماه پیش شاهد آن بودیم، اما باید دید که آیا این روند در طولانی مدت ادامه خواهد داشت یا خیر.

پردازشگرهای گرافیکی AMD

در پردازشگرهای سری Radeon RX 6000 شرکت AMD، قیمت ها عملا تغییری نکردند، با این حال نشانه‌هایی از بهبودی مخصوصا در بخش تامین قطعات وجود دارد. تعداد موجودی سری AMD Radeon RX 6000 بسیار کمتر از سری Nvidia GeForce RTX 30 بود اما ممکن است در ماه های آینده تغییر کند.

زمان آن رسیده که اخبار خوبی را بشنویم، زیرا بسیاری از گیمرها از زمان معرفی کارتهای جدید Nvidia و AMD با نگرانی منتظر دریافت کارت گرافیک جدید هستند.

منبع: wccftech.com

مترجم: پوریا فیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *