راهنمای خرید ماوس، انتخاب ماوس مناسب لطفا کامنت دهید

هنگام کار با کامپیوتر دسکتاپ یا لپتاپ، ماوس و کیبورد مهم‌ترین وسایل ارتباط با رابط کاربری گرافیکی هستند. ماوس یک دستگاه ساده است که یک سنسور در پایین و چند کلید در بالای خود دارد. در حالت عادی یک مدل ساده نیاز ما را برطرف می‌کند، اما هنگام کار طولانی مدت یا استفاده از برنامه یا بازی خاص نیاز به عملکردی سریع و دقیق‌تر داریم. در نتیجه به یک ماوس با ویژگی‌های خاص نیاز پیدا می‌کنیم. در این راهنمای خرید ماوس، انواع آنها و ویژگی‌هایشان توضیح داده شده است.

ماوس سیمی یا بدون سیم

راهنمای خرید . سیمی یا بدون سیم

برای شروع تصمیم‌گیری بهتر است که بین سیمی یا وایرلس بودن ماوس، یکی را انتخاب کنید. انتخاب ساده، ماوس وایرلس است. نیازی به اتصال سیم ندارد و تا زمانی که در فاصله آنتن‌دهی باشد آزادی عمل دارید.

پس چرا کسی باید ماوس سیمی انتخاب کند؟ همه ماوس‌های وایرلس تاخیر کوچکی در عملکرد خود دارند. به این معنی که با حرکت دادن یا کلیک کردن، تاثیر آن بر رایانه شخصی کمی دیرتر مشاهده می‌شود. البته این تاخیر با پیشرفت فناوری بی‌سیم بسیار کاهش پیدا کرده است. اکنون با اینکه تاخیر ماوس‌های وایرلس بسیار کم شده است و برای استفاده معلومی مناسب هستند، اگر می‌خواهید جدیدترین عناوین بازي‌ها را بازی کنید به ماوسی با عملکرد بالا نیاز خواهید داشت.

همچنین ماوس‌های وایرلس به منبع تغذیه نیاز دارند. بعضی از آنها باتری‌های قلمی استفاده می‌کنند که بعد از مدتی باید تعویض شوند، بعضی دیگر نیز باتری‌هایی قابل شارژ دارند که نیازی به بیرون آوردن آن نیست و با اتصال به برق شارژ می‌شوند.

انواع اتصال وایرلس

برای اتصال وایرلس دو حالت وجود دارد: بلوتوث و فرکانس رادیویی

ماوس‌های بلوتوث را به راحتی می‌توان به لپتاپ، تبلت و تلفن همراه هوشمند متصل کرد. برای کار با رایانه رومیزی نیز باید از دانگل بلوتوث استفاده کنید.

فناوری دیگر، استفاده از آداپتورهای فرکانس رادیویی است. این ماوس‌ها از امواج رادیویی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنند و یک دانگل دریافت کننده امواج همراه آن قرار گرفته است.

ماوس های وایرلس چند مزیت مهم نسبت به مدل‌های سیمی دارند و عموما گران‌تر هستند. بنابراین تا زمانی که ماوس روشن بماند و بتوانید عملکرد مورد نیازتان را پیدا کنید، بهترین انتخاب خواهند بود.

استفاده عمومی یا مناسب بازی

هنگام انتخاب بین وایرلس یا سیمی، بهتر است ابتدا تعیین کنید که از ماوس چه استفاده‌ای خواهید کرد. اگر می‌خواهید بازی کنید عملکرد خوب مهم‌ترین گزینه است.

تاخیر عملکرد

تاخیر یکی از مهم ترین ویژگی‌هاست، مخصوصا در بازی‌های شوتر اول شخص. اگر می‌خواهید از رقبای خود عقب نمانید، تاخیر کمتر و شلیک سریع‌تر مرز بین بردن و باختن بازی خواهد بود.

راهنمای خرید ماوس، تاخیر عملکردی ماوس در بازی‌ها مرز بین بردن و باختن را تعیین می‌کند

حساسیت

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های ماوس حساسیت است که شرکت‌ها آن را با DPI یا تعداد نقطه به ازای هر اینچ معرفی کرده‌اند. هرچه حساسیت بالاتر باشد نشانگر ماوس روی نمایشگر مسافت بیشتری را به ازای حرکت در یک مسافت مشخص ماوس طی می‌کند. برای گیمرها حساسیت مهم است. بعضی از ‌آنها ترجیح می‌دهند که با حرکت کمتر دست، حرکت سریع و بیشتری در نمایشگر داشته باشد. در حالی که بعضی دیگر حرکت بیشتر دست و حرکت کمتر در نمایشگر را می‌پسندند.

اکنون بیشتر ماوس‌ها دکمه‌ای برای تنظیم DPI بین 1200 تا 6400 و حتی بالاتر دارند. این قابلیت تنظیم به گیمرها کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در هر بازی و موقعیت‌های مختلف آن داشته باشند.

همچنین حساسیت برای افرادی که نیاز به حرکت دقیق و ظریف در برنامه‌ها دارند مهم است. مانند برنامه های ادیت، طراحی و رندر سه بعدی.

اگر گیمر نیستید تصمیم‌گیری راحت‌تری برای انتخاب ماوس خواهید داشت. می‌توانید بر روی چیزهای دیگر مانند سایز، طراحی و سایر ویژگی‌هایی که در ادامه توضیح داده می‌شوند تمرکز کنید.

حسگرها

ماوس‌های قدیمی برای اندازه‌گیری حرکت از یک توپ استفاده می‌کردند. اما ماوس‌های جدید از دو نوع منبع روشنایی برای گرفتن عکس از سطح زیر خود استفاده می‌کنند و با مقایسه عکس جدید و قدیمی، موقعیت جدید را تشخیص می‌دهند.

ماوس‌های اپتیکال از چراغ LED برای برای نوردهی به سطح استفاده می‌کنند و بر روی سطوحی مثل پدهای پارچه‌ای و هر چیزی که شیشه‌ای نباشد عملکرد بهتری دارند.

ماوس‌های لیزری دقیق‌ و گران‌تر هستند و بر روی سطوح بیشتری کار می‌کنند، اما همیشه بهترین انتخاب نیستند. همچنین به دلیل استفاده از نور لیزر، ممکن است در فاصله بیشتری نسبت به سطح کار کنند. یعنی با بلند کردن ماوس از روی سطح، همچنان حرکات تشخیص داده شوند. البته بهتر است از پدهای باکیفیت و سطوح صاف استفاده کنید تا بهترین عملکرد خود را نشان دهند.

شکل ظاهری

 طراحی

ماوس‌ها‌ در طرح و سایز‌های متنوع ساخته می‌شوند، از مدل‌های کوچک مسافرتی گرفته تا مدل‌هایی بسیار بزرگ که ویژگی‌های خاص و طراحی ارگونومیک دارند. هر کدام از این ماوس‌های می‌تواند بر اساس عواملی مانند سایز دست، محلی که از آن استفاده می‌کنید و قابل حمل بودن آن برای شما مناسب باشد.

سایز ماوس

هنگام خرید ماوس اولین مشخصه‌ای که باید درنظر گرفت، اندازه آن است. ماوس‌های قابل حمل معمولا کوچک و مدل‌هایی که بیشتر روی میز قرار می‌گیرند بزرگ‌تر هستند. بنابراین بهتر است ماوس را بر اساس سایز دست خود انتخاب کنید.

طراحی و ارگونومی

ماوس‌های ارگونومیک به شکلی طراحی شده‌اند که در زمان کار، فشار کمتری بر دست و مچ دست وارد شود. همچنین کاربر را وادار می‌کنند که انگشت‌ها، دست و مچ خود در زاویه‌ای مناسب نگه دارد و زود خسته نشود.

راهنمای خرید ماوس، شکل ظاهری و ارگونومی ماوس برای نوع کاربری و کاهش فشار بر روی مچ دست بسیار مهم است

سبک نگه داشتن

یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز ماوس‌ها می‌شود، سبک نگه داشتن آنها است. سه سبک نگه داشتن وجود دارد : کف دست، پنجه و نوک انگشت

 کف دست

کف دست: این مدل به شکلی طراحی شده است که کف دست کاملا روی آن قرار میگیرد و ماوس را حرکت می‌دهد.

 پنجه

پنجه: در این مدل کف دست پشت ماوس قرار میگیرد و برای فشردن کلیدها از نوک انگشتان استفاده می‌شود.

نوک انگشت

نوک انگشت: این مدل کمی کوچک‌تر است و بین دست و ماوس، سطح تماس کمتری وجود دارد. کاربر کلیدهای ماوس را با انگشت نگه می‌دارد و هدایت میکند.

سایر ویژگی‌های ماوس

خرید ماوس . سایر ویژگی‌ها

بسیاری از شرکت‌ها با قرار دادن کلیدهای مختلف و نرم‌افراهای شخصی سازی، سعی کرده‌اند عملکرد سریع‌تر و تجربه‌ای بهتر برای کاربران فراهم کنند.

دکمه و شماره‌ها

پایه ای‌ترین ماوس‌ها دو یا سه کلید دارند که برای انجام کارهای عادی استفاده می‌شوند. اما ماوس‌های پیشرفته تعداد کلید‌ بیشتری برای انجام کارهای متفاوت در برنامه‌ها دارند. برای بیشتر این مدل‌ها نیز یک نرم‌افزار شخصی‌سازی کلیدها برای عملکردهای مختلف ساخته شده است.

انتخاب یک ماوس با تعداد مناسب کلید می‌تواند باعث بهره‌وری یا ناامیدی و سختی در کار شود. بنابراین اگر از برنامه‌ای پیچیده استفاده می‌کنید، تعداد کلید بیشتر می‌تواند سرعت کارتان را افرایش دهد.

روشنایی

روشنایی

چراغ‌های LED یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی ماوس‌های گیمینگ است که زیبایی خاصی به آنها می‌بخشد. معمولا برای این ماوس‌ها نرم‌افزارهایی تعریف شده است که نورپردازی را شخصی سازی کرده و آن را با بازی‌ها مطابقت می‌دهد.

در این راهنمای خرید ماوس به معرفی انواع ماوس و ویژگی‌های آنها پرداختیم تا بتوانبد راحت‌تر مناسب‌ترین ماوس را بر اساس کاربری نیاز خود انتخاب کنید.

منبع: newegg.com

مترجم: پوریا فیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *