انواع درایوهای ذخیره سازی اطلاعات لطفا کامنت دهید

برای ذخیره‌سازی اطلاعات سه نوع درایو HDD، SSD و NVMe وجود دارد. در این مقاله این درایوهای ذخیره سازی اطلاعات را معرفی و عملکرد آنها را با هم مقایسه می‌کنیم. همچنین توضیح می‌دهیم که چه تفاوتی با هم دارند و هر کدام برای چه کاربردی مناسب‌تر هستند.

برای مشاهده انواع درایو‌های ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توانید به صفحه تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات در سایت ره‌سانا سیستم مراجعه کنید

HDD (Hard Disk Drive)

درایوهای ذخیره سازی اطلاعات hhd
Seagate BarraCuda 3.5-inch HDD

HDD یک دستگاه‌ الکترومکانیکی ذخیره‌سازی اطلاعات با دیسک سخت چرخشی است. این دستگاه از یک ذخیره‌ساز مغناطیسی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات دیجیتالی استفاده می‌کند که از یک یا چند دیسک سخت در حال چرخش و پوشش داده شده با مواد مغناطیسی تشکیل شده است. درایوهای دیسک سخت نزدیک به 50 سال گذشته تولید شدند و با گذشت زمان حجم ذخیزه‌سازی آنها افزایش و اندازه فیزیکی آنها کاهش یافت. HDD برای خواندن و نوشتن داده‌ به دیسک چرخان نیاز دارد، به همین دلیل هارددیسک‌های مکانیکی کند و ارزان‌تر از SSDها هستند.

SSD (Solid State Drive)

درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات SSD
Samsung 860 EVO 250GB SSD SATA III

SSD به معنای درایو حالت جامد است و برخلاف HDD قطعه متحرکی ندارد، بنابراین فرسوده نمی‌شود. به همین دلیل عملکرد بسیار بهتری نسبت هارد دیسک‌های مکانیکی دارند. SSDها تقریبا پنج برابر سریع‌تر از HDDها هستند و بسیار گران‌ترند.

NVMe (Non-Volatile Memory Express)

درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات NVMe
Samsung 970 EVO 250GB NVMe PCIe M.2 SSD

NVMe یک روش جدید برای ذخیره‌سازی پرسرعت اطلاعات بر پایه SSD است که مزایای بیشتری نسبت به دو درایو دیگر دارد. این رابط با استفاده از درایوهای حالت جامد PCI Express، برای پشتیبانی کارآمد از نیازهای سیستم‌های سازمانی و مشتری تعریف شده است. NVMeها در انتقال اطلاعات سرعت بیشتری نسبت به SSDها دارند، البته تاثیر زیادی در عملکرد عادی سیستم نمی‌گذارند.

هنگام خریداری این نوع حافظه باید به نسل آن دقت کنید تا با مادربرد هماهنگی داشته باشد.

مقایسه درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات

به‌صورت کلی SSD پنج برابر سریع‌تر از HDD، و NVMe نیز پنج برابر سریع‌تر از SSD است. اما با توجه به نیازمان از کدام درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کنیم؟

سرعت خواندن، نوشتن و زمان بارگزاری برنامه‌های مختلف چند درایو ذخیره‌سازی با هم مقایسه شد. نتایج به دست آمده در زیر نمایش داده شده است.

1- سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات

در این قسمت می‌توانید نتایج CrystalDiskMark را برای سه درایو سیگیت BarraCuda SATA 3TB، سامسونگSSD 850 EVO SATA و سامسونگ 970 EVO NVMe مشاهده کنید. البته مدل‌های مختلف از هرنوع درایو می‌تواند نتایج کمی متفاوت داشته باشد.

2- زمان بارگزاری بازی

 HDDSSDNVMe
Assassin`s Creed Odyssey450 : 39 : 00130 : 18 : 0028 : 16 : 000
Red Dead Redemption 2240 : 57 : 0029 : 37 : 00027 : 34 : 000
‌Battlefield V210 : 56 : 0018 : 23 : 00042 : 19 : 000

3- زمان بارگزاری سیستم عامل

 HDDSSDNVMe
Windows 10 home03 : 04 : 01001 : 12 : 00055 :09 : 000

علاوه بر مدل و نوع درایور انتخاب شده، سخت‌افزار مورد استفاده نیز می‌تواند در سرعت خواندن، نوشتن و بارگزاری برنامه‌ها تاثیر بگذارد.

همان‌طور که از نتایج مشاهده می‌کنید در تست سرعت خواندن و نوشتن، درایو NVMe با اختلاف زیاد سریع‌ترین، پس از آن SSD و کندترین HDD است. در تست زمان بارگزاری نیز دو درایو NVMe و SSD عمل‌کردی مشابه دارند، اما HDD به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی، بیشترین زمان را برای بارگزاری صرف کرد.

کدام درایو را انتخاب کنیم؟

هنگامی ساختن یک کامپیوتر شخصی باید متناسب با شرایط فنی، ظرفیت و بودجه خود اجزای آن را انتخاب کنید.

  • ممکن است حافظه از نوع HDD را انتخاب کنید اگر :
    • به فضای زیادی برای ذخیره‌سازی نیاز دارید
    • می‌خواهید کمتر هزینه کنید
    • به یک درایو جهت کاربری عمومی نیاز دارید
  • بهتر است حافظه SSD را انتخاب کنید اگر :
    • می‌خواهید لپ‌تاپ خود را ارتقا دهید
    • نیاز به فضای ذخیره‌سازی سریع‌تر دارید
  • و می‌خواهید حافظه NVMe را داشته باشید اگر :
    • درحال ساخت Workstation پیشرفته هستید
    • میزان هزینه در اولویت قرار ندارد
    • در حال ساخت سروری هستید که قرار است میزبان یک برنامه بر پایه فضای ذخیره‌سازی باشد

کلام آخر

درایوهای ذخیره سازی اطلاعات در چند سال اخیر کاملا تغییر کرده‌اند. NVMeها سرعت بسیار بیشتری در انتقال اطلاعات نسبت به SATA دارند، HDDها نیز ارزان هستند. با این وجود SSDها سریع‌، سبک‌ و با دوام‌تر بوده و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین نیاز شما تعیین می‌کند که کدام نوع حافظه را انتخاب کنید.

منابع: unihost.com و pluralsight.com

مترجم: پوریا فیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *