هر آنچه باید درباره درگاه توسعه PCIe 4.0 بدانیم لطفا کامنت دهید

PCIe 4.0 چیست؟

PCIe 4.0 یا همان PCIe نسل چهار، چهامین نسل درگاه توسعه قطعات جانبی است که توسط گروه PCI Special Interest Group(PCI-SIG) توسعه، منتشر و نگهداری می‌شود.

PCIe 4.0 سرعت انتقالی برابر 16 گیگابایت در ثانیه(GT/s)دارد. تولیدکنندگان قطعات پیشرفته نیز در تلاشند تا آن را سریع‌تر در دسترس مشتریان خود قرار دهند. به دلیل موفقیت نسل چهارم PCIe، نسل‌های پنجم و ششم آن نیز در حال طی مراحل اولیه توسعه هستند. البته اکنون با معرفی و ورود پردازنده‌های نسل 12 اینتل به بازار، مادبردهای پشتیبانی کننده از PCIe 5.0 نیز برای خرید در دسترس قرار می‌گیرند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های PCIe 4.0 سرعت انتقال بالاتر از 16 GT/s در مقایسه با PCIe 3.0 است. 16 GT/s دو برابر سرعت انتقال 8 GB/s نسل قبلی و PCI 3.0 است. این باعث دو برابر شدن نرخ نتقال سرعت هر یک از اسلات‌های x1، x2، x4، x8 و x16 در مادربردها می‌شود.

درگاه توسعه PCIe 4.0 چه کاری انجام می‌دهد؟

مانند دیگر نسل‌های PCIe، نسل چهارم رابط رسیدن به سرعت بالای انتقال اطلاعات مادربرد کامپیوتر شما با کارت‌های گرافیک، دخیره‌سازهای NVMe SSD، کارت‌های RAID و سایر کارت‌های توسعه است. این فرآیند توسط اسلات‌های PCIe مادربرد شما (که این کارت‌های توسعه در آن قرار می‌گیرند) محقق می شود.

اینکه پردازنده‌ها، اسلات‌های PCIe و کارت‌های توسعه شما از سرعت PCIe 4.0 پشتیبانی کنند، به ترتیب توسط تولید کننده پردازنده، مادربرد و سازنده کارت تعیین می شود.

نسل چهارم PCIe با نسل‌های گذشته خود نیز سازگار است. به عنوان مثال شما می‌توانید از یک کارت توسعه PCIe نسل چهار روی مادربردی که از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کند استفاده کنید. البته سرعت انتقال اطلاعات با نسل سوم محاسبه می‌شود.

مقایسه سرعت نسل سوم و چهارم PCIe

در جدول زیر می‌توانید سرعت انتقال اطلاعات را در دو نسل سه و چهار مقایسه کنید:

نسلGigatransfers در هر ثانیه (GT/s)
PCIe 4.016.0 GT/s
PCIe 3.08.0 GT/s

مقایسه پهنای باند بین دو نسل

 اسلات x1اسلات x2اسلات x4اسلات x8اسلات x16
نسل چهارم PCIe1.969 GB/s3.938 GB/s7.877 GB/s15.754 GB/s31.508 GB/s
نسل سوم PCIe0.985 GB/s1.969 GB/s3.938 GB/s7.877 GB/s15.754 GB/s

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در نسل چهارم سرعت انتقال اطلاعات به دو برابر افزایش یافته است.

آیا از سیستم نسل چهارم PCIe استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه اکنون مادربردها و کارت‌های توسعه نسل چهارم PCIe به تدریج با از بین رفتن PCIe 3.0 به یک استاندارد صنعتی تبدیل شده‌اند، PCIe 4.0 ارزش ارتقا را دارد، خصوصا اکنون. برنامه های کاربردی بیشتری با محاسبات و فشرده سازی اطلاعات نیاز به عملکرد بهتر برای پردازنده های گرافیکی و سایر کارت‌های توسعه PCIe دارند، بنابراین PCIe نسل چهارم یک انتخاب ایده‌آل است زیرا مدتی نیست که نسل پنجم وارد بازار شده و قطعات جانبی مانند RAM DDR5 تفاوت هزینه بسیار بالایی دارند. البته بردهای پشتیبانی‌کنند از رم‌های DDR4 نیز تولید شده‌اند.

منبع: trentonsystems.com

مترجم: پوریا فیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *